Doručenie zadarmo pre všetky objednávky s Packetou.

0,00 €
V tvojom košíku:
V košíku nemáš žiadne produkty
Celková suma:
0,00 € s DPH
Prejsť do nákupného košíka

Na vrchol nás dostala intuícia

Na vrchol nás dostala intuícia

Ich kancelária nie je prešpikovaná najnovšími IT výdobytkami, ako by ste pri majiteľoch veľkého obchodného domu s čiernou a bielou technikou predpokladali. Skôr naopak. Je strohejšia, s dôrazom na maximálnu účelnosť, no decentná. Až svojská. Pri vstupe do nej totiž najviac pritiahnu vašu zvedavosť dva klasické, dokonca identické pracovné stoly pre spolumajiteľov, otočené však čelom proti sebe.

"Vôbec s tým nemám problém dívať sa pri práci na manželku. Aj keď sa často stane, že sme obaja celý deň v ,teréne` a ani sa nevidíme," zasmeje sa zakladateľ rodinnej firmy TPD František Majtán. Pri našom príchode na stretnutie práve nenápadne sondoval v predajni nálady kupujúcich. "Aspoň sa vždy všetko dozviete z prvej ruky," tvrdí.

Od lietadiel k chladničkám
Dnes je TPD v predaji elektroniky pojem. Popri Bratislave, kde má čo do veľkosti predajnej plochy najväčšie elektro na Slovensku, prevádzkuje takmer desiatku ďalších predajní v jednotlivých mestách. Málokto si pritom pamätá, že TPD pred štvrťstoročím začínalo len s predajom chladničiek značky Calex a bolo to práve TPD, ktoré Slovákom sprístupnilo výrobky juhokórejskej značky Samsung. A už nikomu ani nenapadne spájať zakladateľa siete Tovar Pre Domácnosť, čo je jej neskrátený oficiálny názov, s lietaním.

"Ešte začiatkom osemdesiatych rokov som pracoval ako technik lietadiel, no už vtedy bola elektronika mojím koníčkom," spomína František Majtán. A tak hoci do nežnej revolúcie chýbali ešte dva roky, dal sa na voľnú nohu a začal si zarábať vo vlastnom videoštúdiu S-Video. "Deti boli ešte malé, spočiatku to bolo veľmi ťažké, ale podporovala som ho v tom," pridá sa k debate manželka Zuzana. Tá má dnes na starosti vo firme hlavne ekonomické oddelenie, no ako tvrdí František Majtán, je jeho pravou i ľavou rukou zároveň. Aj obaja synovia už pracujú v rodinnej firme. Starší František má na starosti internetový obchod, mladší Ondrej marketing. "Z detstva si hlavne pamätám, že som patril medzi najlepších predajcov mikrovlnných rúr. Vždy som kupujúcich presvedčil," smeje sa starší František. Ako dodáva Ondrej, jemu utkvelo v pamäti hlavne nakladanie tovaru v bratislavskom prístave a potom samotný sklad v predajni. "Mal som dosť dobrý prehľad, kde bolo čo zabalené," s úsmevom dodá.

Prvý zisk
Na svoj prvý zisk si síce Majtánovci pamätajú, no ako zhodne tvrdia, auto si zaň nekupovali. "Išiel späť do firmy. Na živobytie som si ešte asi pol roka po založení TPD zarábal prácou vo videoštúdiu, no potom sa už biznis rozbehol," spresňuje František Majtán. Ich základné imanie pritom bolo vo výške približne desiatich chladničiek.
Spočiatku to bola práve značková firma Calex, pre ktorú robili predaj. Ako dnes spomína, išlo však skôr o diktát firmy, ako si predaj predstavuje. "Obchodné zmluvy dnešného typu ani neexistovali. Na druhej strane, tým, že bolo po revolúcii, mnohé veci boli oveľa jednoduchšie. Aj pre Calex sme robili skôr komisionálny predaj a platili sme len za to, čo sme predali," vysvetľuje.

Riskantný biznis
Na otázku, či sa nebál púšťať sa do biznisu, po ktorom bol síce hlad, no chýbali hlavne dovozné kanály, s odstupom času len mávne rukou. "Myslíte si, že som tak rozmýšľal? Vôbec som tak nerozmýšľal. Jednoducho sme to chceli robiť," zasmeje sa.

Ako tvrdí, jeho biznis naštartovalo nielen to, že bol z konkurencie prvý, kto prišiel so súkromným predajom elektroniky, ale v podstate po cenovom uvoľnení začiatkom deväťdesiatych rokov aj jediný, kto udržal ceny na uzde. "Každý chcel vtedy okamžite zbohatnúť, a tak zdvihol ceny," dodáva. Hoci aj on vraj urobil riskantnejšie opatrenie v snahe vyprázdniť sklady, všetci v rodine sa zhodujú, že mu intuícia vychádza. "Otec nikdy svoje rozhodnutia nezakladal na analýzach. To, čo na ňom obdivujeme, je jeho intuícia, ktorá mu vychádza," pridáva sa syn František.

Dnes firma zamestnáva 180 ľudí. Okrem toho, že už dávno expandovala z Bratislavy do Zvolena, Žiliny, Lučenca, Martina, Žiaru nad Hronom a Liptovského Mikuláša, sa posilňuje aj zameraním. Vo Zvolene a v súčasnosti aj v Bratislave popri elektre rozširuje predaj o nábytok, svietidlá či ďalšie doplnky do domácnosti. "Je to výsledok nastavenia prežitia v kríze," zdôvodňuje.

Kríza? Dôvod poznáme
Debaty o tom, že práve v kríze je riskantné púšťať sa do biznisu napríklad aj s nábytkom, však striktne odmieta: "Čudovali by ste sa, ale to nie je nábytok, čo trpí v kríze najviac. Je to práve elektro." V sektore sa pritom situácia podľa neho odvíja od stavebníctva. "Ak sa postaví o stotisíc bytov menej, pre nás je to o stotisíc predaných chladničiek, práčok či televízorov menej," vypočítava.

Kríza prináša možnosti, no aj riziká. "Teraz nie je doba, aby ste si požičali peniaze na investície, musíte mať vyššie percento vlastných zdrojov, aby ste mali vždy zadné dvierka," konštatuje. Aj napriek kríze však Majtánovci už roky nemajú problém sponzorovať charitatívne projekty pre deti a rodiny.

Zmena hodnôt
Prekvapivo striedmy názor má aj na zmenu hodnôt. "Veľmi sa zmenili návyky ľudí. Ľudia sú často schopní akceptovať aj nekvalitu. Ak nám kedysi zlyhala zostava po štyroch rokoch, brali sme to ako zlyhanie výrobcu. Dnes napriek tomu, že výrobca prinesie zlý výrobok, ľudia nemajú problém kupovať dookola danú značku," myslí si. Ako poznamenáva, problémom, ktorý vidia, je aj to, že sa vytráca zlatá stredná cesta. "Buď máte niečo veľmi drahé, alebo veľmi lacné," tvrdí.

Hoci sa netají tým, že má rád podnikateľský adrenalín, až takéto ťažké obdobie vraj nečakal. Aj preto Majtánovci hlavne s expanziou do zahraničia chcú počkať.
"Konkurencia sa už popálila," podotkne František Majtán mladší.

Práve on však upozorňuje aj na iný fenomén, s ktorým dnes elektronika v kamenných obchodoch musí zápasiť. Je to často neférový predaj na internete. "Keby bolo po mojom, zrušil by som ho," tvrdí. Dôvodom sú nerovné podmienky, keď vraj čisto internetové obchody často ani nesídlia na Slovensku, neplatia recyklačné či autorské poplatky, nezamestnávajú tu ľudí, a tak zisk majú v porovnaní s kamennými obchodmi oveľa vyšší. "Je to neférové," dodáva.
Napriek tomu, ani jeden nespochybní, že rodinný biznis má zmysel. "Určite sme počas strednej školy často rozmýšľali aj o tom, že by sme robili niečo iné. Ale nakoniec sme vždy skončili pri tom, že TPD už žije v nás," skonštatuje František Majtán mladší.

Kto je kto vo firme
František Majtán -- zakladateľ a spolumajiteľ firmy, na starosti má strategické rozhodovanie o firme, ako aj jej plány.
Zuzana Majtánová -- spolumajiteľka firmy, na starosti má hlavne ekonomické záležitosti.
František Majtán mladší -- syn, vo firme zodpovedá za internetový predaj.
Ondrej Majtán -- syn, vo firme má na starosti marketing a komunikáciu.


Dotazník
František Majtán pre HN:
Váš najšialenejší nápad v podnikaní?
Ešte nebol. Vieme riskovať, ale nie sme kaskadéri. Máme medzu únosnosti.

Najväčší trapas v podnikaní?
Stal sa v internetovom obchode, keď sme prechádzali na euro, programátori zle vypočítali cenu, takže chladnička vtedy v prepočte stála nejaké tri eurá. Bol to neuveriteľný obrat v objednávkach. Ľudia sa ich však potom aj domáhali.

Najväčší úspech v podnikaní?
Že sme už v rodinnom podniku štyria.

Najväčšia inovácia v podnikaní?
Súčasné zmeny zamerania a celkovej vizáže firmy.

Dokážete motivovať deti, aby o rodinný biznis neprestali mať záujem?
Zatiaľ sa nám to darí.

Koľko hodín denne pracujete?
Je to rôzne. Často si nosíme prácu aj domov.

Ako najlepšie relaxujete?
Cestovaním a spoznávaním nových krajín.

Čo vás vie v podnikaní najviac "vytočiť"?
Ľudská hlúposť.

Generácia verzus generácia alebo dva pohľady na jednu situáciu.
František Majtán, zakladateľ a spolumajiteľ TPD
1. Predaj za ostatný kvartál sa prepadol o pätinu. Čo bude váš prvý krok pri pátraní po príčinách?
František Majtán starší: Rozobral by som všetky možné príčiny.

2. Dodávateľ si pýta za dodávku tovarov financie mesiac vopred, pretože je sám v ťažkej situácii. Ako zareagujete?
František Majtán starší: Závisí to od dodávateľa. Ak spolupracujeme už dlhšie, pokúsime sa nájsť riešenie, aby to vyhovovalo obom stranám.

3. Zamestnanec sa nevie ani po troch mesiacoch orientovať v ponuke, nedokáže zákazníkovi poradiť, prípadne vôbec nie je ochotný, čo kazí váš obraz pred verejnosťou. Absolvoval pritom u vás školenie a neporušil hrubo pracovnú disciplínu. Ako sa s tým vysporiadate?
František Majtán starší: Porozprával by som sa s ním, či vidíme možnosti na zmenu. Ak by to nepomohlo, spýtal by som sa, či chce robiť niečo iné v rámci firmy, a ak ani to nezaberie, tak by padlo rozhodnutie robiť niečo mimo TPD.


Ondrej Majtán, šéf marketingu a komunikácie vo firme
1. Predaj za ostatný kvartál sa prepadol o pätinu. Čo bude váš prvý krok pri pátraní po príčinách?
Ondrej Majtán: Kontrola nákupných podmienok, cien, či konkurencia neurobila nejaké marketingové aktivity.

2. Dodávateľ si pýta za dodávku tovarov financie mesiac vopred, pretože je sám v ťažkej situácii. Ako zareagujete?
Ondrej Majtán: Dovidenia. Aj keď si viem predstaviť, že otec by to hodnotil podľa toho o akého dodávateľa ide.

3. Zamestnanec sa nevie ani po troch mesiacoch orientovať v ponuke, nedokáže zákazníkovi poradiť, prípadne vôbec nie je ochotný, čo kazí váš obraz pred verejnosťou. Absolvoval pritom u vás školenie a neporušil hrubo pracovnú disciplínu. Ako sa s tým vysporiadate?
Ondrej Majtán: Dohovorili by sme mu a prípadne by dostal napomenutie.

 

Zdroj: HNonline.sk

Hups! Niečo sa pokazilo. Obnov stránku a skús to znova, prosím.